Eläköön, steinerkoulun luovat nuoret! 19.12.2017

Marras-joulukuussa 2017 Tampereen steinerkoulun ja -lukion nuorille on satanut  tunnustusta valtakunnallisissa kulttuurikilpailuissa. Steinerlukion viime syksyn kymppiluokkalaisten valmistama animaatioelokuva Hylje sai Oskari-palkinnon lasten- ja nuorten lyhytelokuvafestivaaleilla Oulussa.  Oskari-gaala järjestettiin kansainvälisten lyhytelokuvafestivaalien yhteydessä. Suomen lasten ja nuorten lyhytelokuvakilpailuun oli toimitettu yli 250 elokuvaa eri puolilta Suomea.

Joulukuun alussa saimme myös tiedon, että kaksi koulumme 8A-luokan oppilasta on palkittu Runoyhdistys Nihil Interetin valtakunnallisessa 8-luokkalaisten Runoutta-kilpailussa. Runoutta kouluun -hanke oli yksi valtioneuvoston Suomi 100 -juhlavuoden tapahtumista. Emma Karjalainen sai runokilpailussa toisen palkinnon. Lisäksi Cilla Taurinka palkittiin kunniamaininnalla.

Hylje-elokuvan valmistusprojektissa yhdistyi monta steinerlukion opiskelulle tyypillistä piirrettä: oppilaslähtöisyys, yhteisöllinen ryhmätyöskentely, eri oppiaineiden yhteistyö sekä yhteistoiminta koulun ulkopuolisten organisaatioiden kanssa.  Elokuva toteutettiin animaationa, mikä mahdollisti kaikkien 53 opiskelijan osallistamisen työskentelyyn. Elokuvaa työstettiin sekä äidinkielen että kuvataiteen ykköskursseilla. Äidinkielen tunneilla ideoitiin pienryhmissä juonitiivistelmiä, äänestettiin, karsittiin ja kehiteltiin, kunnes jäljellä oli yksi yhteinen pohjateksti: Hylje, pieni draama elämästä saastuvassa Itämeressä…

Kuvataiteen tunneilla oppilaat maalasivat taustakuvia sekä suunnittelivat tarvittavat animaatiohahmot. Taloudellinen tuki elokuvalle tuli Pirkanmaan Jätehuollolta, he kustansivat Pirkanmaan elokuvakeskuksen ohjaaja-Kallen opettamaan animaatiokuvaamista nuorille. Koko projektin ajan nuorten tekeminen oli riemukasta, luovaa, yhteisöllistä, tavoitteellista. – Ja lopputulos oli siis huikea. Katso video täältä.

Steinerkoulussa taiteen kautta kasvaminen on vahvasti läsnä oppilaiden arjessa. Sanataiteellisen, kuvataiteellisen, musiikillisen ja kädentaidollisen työskentelyn kautta lasten ja nuorten kokonaispersoonallisuus vahvistuu: yksilöllinen tahto, tunne ja ajattelu kehittyvät. Jos mietimme sitä maailmaa, johon tämän päivän lapset ja nuoret ovat kasvamassa, se maailma on yhä monimuotoisempi, sirpaleisempi, muuntuvampi, vaikeammin hallittava kuin tämän hetken aikuisten maailma. Luovuus - kyky muuntua, etsiä tuoreita näkökulmia, nähdä uusia ulottuvuuksia – on ajattelemisen ja toiminnan taito, jota tulevaisuuden maailmassa tarvitaan. Steinerkoulu pyrkii vahvistamaan nuorten siipiä niin, että ne kantavat myös koulun ulkopuolisessa, myrskyisessä maailmassa.

Kahdeksasluokkalaisten valtakunnallisessa runokilpailussa oli aiheena Suomi nyt tai Suomi tulevaisuudessa. 8A-luokan palkitut runotytöt Emma ja Cilla kuvasivat runoissaan tämän päivän nuorten kokemusmaailmaa. Parhaimmillaan runous on kielen rajojen ylittämistä; ääretöntä kielenkäyttöä. Runokieli mahdollistaa sellaisten aistimusten ja tuntemusten tavoittamisen, joihin on vaikea muiden tekstilajien kautta yltää. Runouden ihanuus piilee sanojen arvaamattomassa leikissä.

Runokilpailun raati, joka koostui kolmesta runoilijasta ja yhdestä äidinkielenopettajasta, kiitteli arviossaan Emma Karjalaista  siitä, että hän kykenee kuvaamaan nuoren kokemusmaailmaa välttäen kliseet. Näin Emma kirjoitti:


Hämeenkadulla ilma on viileää.
Tuuli puhaltaa ikävästi niskaan
ja saa aikaan kylmät väreet.
Metallin haju leijuu nenään
ja ratikkatyömaa pyörii mielessä.
Ystävien töksähtelevästä keskustelusta
pätkiä leijuu ilmassa ja kimpoilee
bussipysäkkien seinistä.
Taivas on synkän lokakuinen
ja se saa miettimään kaukaisia galaxeja,
joista katsottuna maapallo on vain
kimmeltävä valotäplä,
ehkä ei edes sitäkään.

                                            E.K.

Täälläpäin maapalloa, Tampereen Nekalassa kasvaa upeasti ajattelevia ja toimivia persoonia.
– Eläköön, steinerkoulun luovat nuoret!

teksti: Pirjo-A. Lehtonen