Kurkistus Tampereen steinerkoulun arkeen 21.09.2017

Miten syksy on alkanut eri luokka-asteilla? Tässä kuulumisia neljästä luokasta.

 
1. A -luokan oppilaat syventyivät mehiläsivahaa lämmittäen ja muovaten ihmisen mittasuhteisiin ja niiden näkyväksi saattamiseen. Kuinka pitkät kädet ihmisellä on? Ja missä suhteessa ovat selkä ja jalat keskenään? Kuinka iso on pää, ja kuinka saan muovailtua kaulan?

Tällaisen työskentelyn jälkeen oppilas saa uutta näppituntumaa ihmiseen, ja havainnoidessaan koko luokan töitä voi nähdä useita eri toteutustapoja sekä näkemyksiä ihmisestä. Nyt on mielenkiintoista seurata, kuinka ihmishahmot oppilaiden piirustuksissa alkavat hiljalleen muotoutua yhä
elävämmiksi. Piirtämisessä ja kirjoittamisessa käyettävien vahavärien kanssa täytyy tietysti tehdä ensin huolellista tuttavuutta, jotta pienen käden luova voima voi yhä paremmin ilmentyä paperille taiteilijansa tahdon mukaisesti.

Mutta voi vain ihmetellä, kuinka taidot ja tiedot karttuvat ensimmäisessä luokassa innolla ja ilolla!

teksti: Mika Kunnasvaara

 
3 B:n koulupäivät ovat elokuussa alkaneet ulkona. Aamurunon jälkeen olemme vahvistaneet kokonaisvaltaista perusmotorista osaamista hyppimällä hyppynarua. Tasahyppy, välihyppy, vauhdista sisälle & ulos, yhdellä jalalla...liikkumisen, taitojen kehittymisen ja ulkonaolemisen riemua!

teksti: Katariina Niinistö

 
5. A -luokassa on perehdytty alkusyksystä kasvimaailman taitoihin ja ominaisuuksiin. Tutuiksi on tulleet jo sienet, levät, jäkälät ja sammalet!

teksti: Saara Mustakallio

 
Tutkimme ihmisopin jaksolla luustoa. Jakso toteutettiin ryhmätöinä. Työskentelyperiaatteet: 1. Ryhmä laati tietotekstin lähdeaineistoa apuna käyttäen. Jokainen ryhmä piirsi omasta alueestaan, esimerkiksi päästä ja hampaista rakennekuvat, jotka liitettiin esitykseen.
Ryhmätyöt esitettiin luokalle ja tietotekstit jaettiin vihkoon liimattavaksi. Ytimekkään esityksen jälkeen koitti kuvistyön aika. Tämän työn ohjasi yksi onnekkaasti työhön valittu oppilas.

teksti: Rasmus Piippo, 8 B


kuvat: Jenni Jukkola