Aamu- ja iltapäivätoiminta

Tampereen steinerkoulu tarjoaa kaupungin palveluntuottajana 1.- ja 2.-luokkalaisille perusopetuslain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa ja noudattaa opetushallituksen laatimia aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita. Tavoitteena on turvallisen ja virikkeellisen toiminnan tarjoaminen koululaisille koulupäivinä.

Tarjoamme mukavaa puuhaa 1.- ja 2.-luokkalaisille aamuisin klo 7-8.30 ja iltapäivisin klo 17 saakka, mikäli 10 lapsen ryhmä täyttyy.

Toiminta on tarkoitettu 1.- ja 2.-luokkalaisille.

Iltapäivätoimintaa järjestetään koulun päättymisestä klo 17 saakka. Myös aamutoimintaa järjestetään klo 7–8.30, mikäli hakijoita on riittävästi (vähintään 10 lasta). Päivittäinen ohjelma sisältää valvottua ulkoilua, leikkiä, askartelua, lepoa ja liikuntaa. Iltapäivän aikana lapsille tarjotaan välipala.

Toimintaan osallistuvilla on tapaturmavakuutus, joka koskee aamu- ja iltapäivätoiminta-aikaa. Matkat koulusta toimintaryhmään ja ryhmästä kotiin tapahtuvat omalla ja vanhempien vastuulla. Jos lapsella on iltapäivätoiminnan aikana tapahtuvaa harrastustoimintaa, lapsen osallistuminen ja matkat niihin kuuluvat vanhempien vastuulle.

Tiedot lapsen mahdollisista allergioista tulee toimittaa elokuun alkuun mennessä sähköisellä erityisruokavaliolomakkeella. Jos lapsella on koulupäivän aikana tarvittava lääkitys, lääkehoidon suunnitelma tulee olla tehtynä ennen kuin lapsi aloittaa aamu- ja iltapäivätoiminnan.

Paikkaa haetaan sähköisellä lomakkeella tästä.

Hakemus on tehtävä 31.5.2024 mennessä.

Jos haku tapahtuu 31.5.2024 jälkeen, ota yhteyttä koulusihteeri Elina Kurjenmäkeen, 050 3229 945.

Tampereen kaupungin lasten ja nuorten palvelujen lautakunnan vuoden 2014 päätöksen mukaisesti lukuvuoden 2023–2024 alusta oppilaalle voidaan myöntää paikka aamu- ja iltapäivätoiminnassa, jos siihen on välttämätön, huoltajan työssäkäynnistä tai opiskelusta johtuva tarve tai erityinen syy. Erityinen syy edellyttää, että huoltajan lisäksi lapsen tilanteen tunteva asiantuntija esittää riittävän selvityksen tai tarpeen arvioinnin.

Toiminta-aika on lukuvuosi, ensi lukuvuoden alkamisaika on elokuussa 2024. Loma-aikoina ja lauantaisin pidettävinä koulupäivinä aamu- ja iltapäivätoimintaa ei ole. Tarkistathan koulun toiminta-ajat täältä.

Toimintamaksut
Vanhemmilla on mahdollisuus valita seuraavista vaihtoehdoista:

Lapsi osallistuu ENINTÄÄN 10 päivänä/kk.
A) 35 €/kk osallistuu aamutoimintaan
B) 35 €/kk osallistuu iltapäivätoimintaan 1-4h/päivä
C) 70 €/kk osallistuu iltapäivätoimintaan yli 4h/päivä
D) 70 €/kk osallistuu aamu- ja iltapäivätoimintaan

Lapsi osallistuu YLI 10 päivänä/kk.
E) 70 €/kk osallistuu aamutoimintaan
F) 70 €/kk osallistuu iltapäivätoimintaan 1-4h/päivä
G) 140 €/kk osallistuu iltapäivätoimintaan yli 4h/päivä
H) 140 €/kk osallistuu aamu- ja iltapäivätoimintaan

Aamu- ja iltapäivätoimintamaksu laskutetaan kuukausittain jälkikäteen. Elokuun osalta peritään puolet kuukausimaksusta.

Aamu- ja iltapäivätoiminnan aloituspäivä on joko elokuussa koulun alkaessa tai myöhemmin. Vanhempien edellytetään sitoutuvan valitsemansa vaihtoehdon maksuihin ja tuntimääriin lukuvuoden loppuun saakka.

Palveluntarpeen muuttaminen
Toiminta-aikaa voi vähentää syyskaudelle elokuun (31.8.) loppuun mennessä ja kevätkaudelle tammikuun (31.1.) loppuun mennessä.
Toiminta-ajan lisääminen on mahdollista koko lukuvuoden ajan.
Palveluntarpeen muutoksesta tulee olla yhteydessä koulusihteeriin.

Irtisanoutuminen
Kesken kauden toiminnasta voi irtisanoutua muuton, työttömyyden, äitiysloman, hoitovapaan, pitkän sairasloman, opintojen päättymisen, vuorotteluvapaan tms. syyn vuoksi. Tulee kuitenkin huomioida, että toiminnasta peritään koko kuukauden toimintamaksu, vaikka irtisanoutuisi kesken kalenterikuukauden.

Maksuvapautus
Asiakasmaksusta vapauttaminen tapahtuu huoltajan tekemästä erillisestä anomuksesta. Maksuvapautus voidaan myöntää aikaisintaan sen kuukauden alusta, kun hakemus on vastaanotettu. Maksuhuojennuspäätös tehdään maksimissaan lukuvuodeksi kerrallaan. Maksuvapautusta on haettava kirjallisesti ja siihen on liitettävä tarvittavat selvitykset ja dokumentit.

Maksuvapautus myönnetään:

Lastensuojelun tukitoimena sosiaalityöntekijän kirjallisen ilmoituksen mukaan. Hakemuksen liitteeksi kirjallinen lausunto.
Jos huoltaja saa toimeentulotukea. Hakemuksen liitteeksi toimeentulotukilaskelma.
Kehitysvammaisen lapsen kuntoutuksena. Hakemuksen liitteeksi erityishuolto-ohjelma.

Maksuvapautusta apip-toiminnan asiakasmaksuihin ei voi enää hakea taloudellisin perustein lukuvuodelle 2024-2025.

Lisätietoja hausta
Lisätietoja saa koulusihteeriltä elina.kurjenmaki@tampereensteinerkoulu.fi,
p. 050 322 9945.

Toiminnan käytäntöjä

Aamu- ja iltapäivätoiminnan kauniit tilat ovat koulumme Pienten siivessä. Ryhmät ulkoilevat paljon koulun omassa puuhapihassa ja lähipuistoissa.  Sisäliikuntaa on koulun eurytmiasaleissa. Ryhmien vuoroista tiedotetaan, kun se on ajankohtaista.

Kesäkerho

Kesäkerholainen saa paljon uusia ystäviä ja tekee monipuolisia askarteluja ja kädentöitä. Ohjatun toiminnan lisäksi aikaa on rennolle olemiselle ja vapaalle leikille. Kesäkerhon haku on keväällä. Katso tarkemmat  hakuohjeet ja päivämäärät.