Olympialaiset

Steinerkoulujen viidennellä luokalla yhtenä suurena teemana on kreikkalaisuus, niin historianopetuksessa kuin kertomusaineistossakin. Kreikan historiaan kuuluvat olympian jumalat ja kisat. Liikunnanopetuksessa tämä otetaan huomioon aloittamalla tutustuminen yleisurheiluun.

Tampereen steinerkoulu järjestää perinteiset Suomen steinerkoulujen olympiakisat 21.–22.5.2024.

Katso miltä olympialaiset näyttävät

Tampereen steinerkoulun järjestämät viidesluokkalaisten olympiakisat miteltiin viime vuonna ennätyssuurina ja upeassa säässä. Tässä videossa meluvaroitus, koska 160 lasta Suomen steinerkouluista osaa todella kannustaa toisiaan. Kiitos steinerkoulut kautta maan, teitä oli ihana nähdä. Tervetuloa tänä vuonna uudelleen.

Antiikin urheilusankarien jäljillä

Kisaohjelma noudattelee antiikin urheilusankareiden mittelöitä: lajeina ovat pikajuoksu, paini, keihäs, kiekko, pituushyppy ja maraton. Lajit on sovellettu viidesluokkalaisille. Oppilaiden innostus ja tapaamisen tunnelma ovat tehneet näistä kisoista todellisen urheilujuhlan. Urheiluinnostuksen lisäksi on arvokasta ollut oppilaiden tapaaminen: on hauskaa ja hienoa tavata muita steinerkoulujen viidesluokkalaisia ympäri Suomea.

Kisat kestävät kaksi päivää, ja majoitus onnistuu upean koulumme tiloissa luokkahuonemajoituksessa. Jokainen osallistuja saa mitalin ja kunniakirjan. Mukaan tarvitaan luokanopettajan lisäksi toinen vastuuaikuinen per osallistuva luokka.

Olympialaisten ilmoittautuminen on avautunut.

Osallistumisesta peritään ainoastaan ruokailujen kustannukset. Kaksi lounasta, ilta- ja aamupala maksavat yhteensä 23€/ruokailija. Mitalit ja kunniakirjat ovat ilmaiset.

Lisätietoja olympialaisista antaa liikunnanopettaja Ilkka Aaltonen:
ilkka.aaltonen@treste.fi
p. 041 5295041 (oppituntien aikana puheluihin ei vastata)

Ohjelma ja osallistumisohjeet

Runo, jonka lausumme avajaisissa

Maan päällä ihmettä monta on
Suurin niistä on ihminen
Kaikki on hänen vallassaan
Mahdillaan hän haasteet kohtaa
Ja vaarat hän kukistaa
Valta on sen joka maansa lait pitää
Ja taivaallisen oikeuden

(opetelkaa luokassa lausumaan ulkoa)

Lue osallistumisohjeet täältä.

Citius, altius fortius. Ilmoittautuminen on avattu!

Sitten on aika ryhtyä haaveilemaan laakeriseppeleestä. Ilmoittautuminen on nyt avattu.