Kirjoitettu pysyy hyvin koululaisen muistissa – eletyt asiat aina 22.01.2020



Helsingin Sanomien (16.12.) artikkelissa tuotiin esiin käsin kirjoittamisen hyödyt koululaisten oppimiselle. Haastatellun aivotutkijan mukaan käsinkirjoitetut muistiinpanot ovat luovempia ja siksi tehokkaampia kuin tietokoneella tehdyt. Haastatellun opettajan kokemuksen mukaan oppimistulokset ottavat aimo harppauksen, kun oppilaat saavat kirjoittaa muistiinpanot haluamallaan tavalla esimerkiksi antiikin Roomasta.

Edustan koulua, jossa sama ajattelu on viety pedagogisesti erittäin pitkälle. Käsin kirjoitetut muistiinpanot ovat mainio lähtölaukaus luovuudelle. Meillä koululainen kirjoittaa, piirtää ja maalaa itse oman historiankirjansa opettajien ohjauksessa. Lopputulokset ovat huikeita niin visuaalisesti kuin sisällöllisesti. Meillä on todella taitavia ja fiksuja lapsia, kunhan heille annetaan mahdollisuus näyttää se heidän omalla tavallaan ja omassa tahdissaan.

Lisätään yhdessä lastemme luovuutta. Koulussamme Rooman ajan opiskelu lähtee liikkeelle kertomuksista. Voimme liikunnassa marssia kuin Rooman legioonalaiset, maalata kuviksessa pylväänpäätyjä, muotoilla savesta akvedukti, mitata hevoslähettien matka-aikaa Via Appialla ja piirtää ikiomaan työvihkoon kartta Rooman noususta, uhosta ja tuhosta. Roomalaiset pidot toogaan pukeutuneina viimeistelevät muistijäljen.

Viime vuosina on ollut ilo huomata, kuinka paljon kansallinen opetussuunnitelmamme ja 100-vuotisen steinerpedagogiikan kansainväliset perusperiaatteet ovat lähentyneet toisiaan. Ilmiöoppimista, vieraiden kielten aloitusta alaluokilla, muuntuvia opetustiloja ja eri aineita yhdistäviä teemajaksoja kokeillaan jo monessa koulussa.

Eikä niiden legioonalaisrivistöjen tarvitse koulussa ihan suoria olla, mutta aika hyvään järjestykseen ne kuitenkin oppilaan muistissa asettuvat, kun antiikin Rooma on yhdessä eletty eikä vain selitetty.

Sarita Mäkelä
Toiminnanjohtaja
Tampereen steinerkoulu 
 

Blogin teksti julkaistu aiemmin 20.12.2019 Helsingin sanomien mielipidesivulla.