Ohjelma 2018–2019
Goetheanistinen seminaari toistaiseksi tauolla.
facebook.com/goetheanistinenseminaari
Syksy 2018
Tutustu goetheanistisen seminaarin syyskauden ohjelmaan tästä: syyskauden 2018 ohjelma
Kevät 2019
Muotojen maailma
Maailma koostuu eri muodoista. Muotojen hahmottaminen edistää esimerkiksi kirjoittamaan oppimista, kehittää visuaalista silmää ja luo pohjaa abstraktille ajattelulle.
Steinerkoulun muotopiirustus on ainutlaatuinen näitä kykyjä muokkaava menetelmä. Steinerpedagogi Katariina Niinistö.
LA 12.1. klo 9–16.15
Paikka: Tampereen steinerkoulu
Luovan ajattelun muotoutuminen
Steinerkoulun yläluokkien perusteemana on oppilaan oman, elävän ja itsenäisen ajattelun kehittäminen. Projektiivisen geometrian kautta pääsee haastamaan ja kokemaan omaa ajatteluaan tavanomaisen asioiden omaksumisen sijaan. Steinerpedagogi, matematiikan, luonnontieteiden ja filosofian opettaja Rainer Wennström johdattaa aiheeseen harpin ja viivottimen avulla. Lisäksi geometrisia muotoja liikutaan tilassa eurytmisti Sirpa Kvistin ja steinerpedagogi Heli Armisen johdolla. Mitään ennakkotaitoja et tarvitse.
LA 26.1. klo 9–16.15
Paikka: Tampereen steinerkoulu
LA 9.2. klo 9.00–16.16
Paikka: Tampereen steinerkoulu
"Muutos ajassa - kuinka olet mukana"
Ajatteleva ihminen
Mietiskely ja pohdinta ovat opettajan ja kasvattajan työvälineitä. Opettajat havainnoivat oppilaitaan ja vanhemmat lapsiaan päivittäin. Havaintoja voidaan työstää sisäisellä pohdinnalla, mikä kehittää opettajaa ja vanhempaa huomioimaan lapsia ja muokkaamaan toimintaansa heidän yksilöllisyyttään tukevaksi. Luennoijana toimii pitkän linjan steinerpedagogi Ulla Ahmavaara.
TO 7.2. klo 18–20
Paikka: Kulttuuritalo Laikku
Maksuton
Taide ja lapsen kehityskulku
Ihmiskunnan kehittymistä voidaan ymmärtää tarkastelemalla taidehistoriaa. Tätä voidaan peilata myös lapsen ja nuoren kehityskulkuun. Aiheeseen johdattelee kuvataiteen kautta steinerpedagogi ja kuvataiteen opettaja Marja Suurla.
LA 23.2. klo 9–16.15
Paikka: Tampereen steinerkoulu
"Muutos ajassa - kuinka olet mukana"
Kädellinen ihminen
Tietokoneella vai käsin kirjoittaminen? Mikä merkitys käsillä tekemisellä on aivojen kehitykselle?
TO 7.3. klo 18–20
Paikka: Kulttuuritalo Laikku
Maksuton
Kädentyö kasvattaa ja avartaa
Steinerkoulussa kaikki käsillä tekeminen tähtää monipuoliseen aivojen kehittymiseen. Erilaisten käsitöiden tekemisen ja tekniikoiden opettelun taustalla on syvä ymmärrys ikäkauden kehitysvaatimuksista. Työn suunnittelulla, toteuttamisella ja loppuun saattamisella on tahtoa, tunnetta ja ajattelukykyä vahvistava vaikutus. Tartumme siis itsekin käsillämme tekemiseen steinerpedagogi Annika Martikaisen johdolla.
LA 9.3. klo 9–16.15
Paikka: Tampereen steinerkoulu
Goethen jalanjäljissä
Goetheanistista havainnointia, laadullista fenomenologiaa, käytetään steinerkoulussa ja esimerkiksi biodynaamisessa viljelyssä lähestymistapana luonnon tutkimisessa. Ilmiöitä havainnoidaan kokonaisvaltaisesti antaen sijaa ihmettelylle ja oivaltamiselle, välttäen liian nopeita johtopäätöksiä ja luokitteluja. Pyrkimyksenä on ymmärtää asioiden yhteyksiä ja niiden luomia kokonaisuuksia. Harjoittelun kautta ajattelu elävöityy ja syntyy kunnioittava suhde luontoon. Luvassa myös goetheanistista havainnointia keväisessä luonnossa sekä Bees and Trees, steinerkoulujen 100-vuotisjuhlateemaan, liittyvää ohjelmaa.
LA 23.3. klo 9–16.15
Paikka: Tampereen steinerkoulu
LA 6.4. klo 9–16.15
Paikka: Tampereen steinerkoulu
Goetheanistista havainnointia keväisessä luonnossa
LA 27.4. klo 9–16.15
Paikka: Tampereen steinerkoulu
"Muutos ajassa - kuinka olet mukana"
Diginatiivit
Digitalisaation vaikutus lapsiin ja nuoriin
TO 4.4. klo 18–20
Paikka: Kulttuuritalo Laikku
Maksuton
Oikeudet ohjelmamuutoksiin pidätetään.
Tampereen steinerkoulu
Muotialantie 79–81
33800 Tampere
Kulttuuritalo Laikku
Keskustori 4
33101 Tampere